Nieuwsberichten Groei en Bloei afdeling Groningen

Hallo Groei en Bloeiers,

Wat lief dat een aantal leden de moeite hebben genomen om hun mening te geven aan ons als bestuur van Groei en Bloei Groningen in reactie op mijn vraag in de vorige nieuwsflits van september:
`Wat moeten wij doen met onze activiteiten in het najaar ivm. corona´.
Ik vind het echt heel fijn om te lezen dat wij betrokken leden hebben!

Er blijkt geen algemene deler te zijn wat betreft de route die wij zouden moeten bewandelen; de meningen zijn zeer verdeeld; van het programma on hold zetten tot alle programma onderdelen laten doorgaan. Ook kregen we meerdere verzoeken om toch iets voor het bloemschikken te verzinnen. Vervolgens hebben we verder om ons heen gekeken naar onze collega verenigingen in de provincie.
Wij zien dat ook zij zoekende zijn en proberen activiteiten op te starten.

Als bestuur hadden we besloten om de eerstvolgende lezing ´Geurende Tuinen` van Caroline Thomas door te laten gaan.
Caroline wilde graag haar verhaal komen vertellen van haar avontuur in Frankrijk.
Het Vinkhuys had meegedacht over de te volgen procedure / veiligheidsmaatregelen.
Ik had een halve zondag zitten prutsen met het website programma om een digitaal aanmeldformulier te ontwerpen, te testen en op de website te plaatsen.
Ik had de nieuwsflits al helemaal klaar met alle voorzorgsmaatregelen erin, een stukje over de lezing, een stukje over de coronarichtlijnen en de aanmeldprocedure.

En toen kwam er 28 september een nieuwe persconferentie van de overheid met nieuwe striktere corona maatregelen, vielen alle plannen in duigen en konden de ideeen de prullenbak in.

Wij moeten helaas besluiten om de lezing ´Geurende Tuinen´ niet door te laten gaan.
Wij moeten helaas besluiten om de ´Bollenmand vullen´ niet door te laten gaan.

Zie hiervoor op onze website een eventueel alternatief bij de firma Oostwaard.

Net nu wij dachten een voorzichtige stap te maken, naar elkaar weer ontmoeten.
Ik was er best een beetje klaar mee, om telkens te moeten typen ´...... gaat niet door´.
Op de bestuursvergadering gisterenavond hebben we gekscherend gezegd
´We kunnen het hele jaarprogramma gewoon een jaar opschuiven?!´
Maar grappig is het niet!!
Echter is onze gezondheid het allerbelangrijkste.
Het is nu helaas weer een pas op de plaats.

Met vriendelijke en beetje verdrietige groet, Petra Grootscholten

Hulpvraag

Wij hebben een boerentuin met sierborders, boomgaard, wilde bloemenperk, moestuin in wording van ruim een hectare.

Kent u bij "toeval"
een man of
een vrouw
met "tuinliefde",
die ons tegen betaling zou willen bijstaan.
Wellicht bent u of kent u iemand,
die met de vingers in de aarde
en met het hoofd in de wind
onze tuin wil komen verzorgen.

Vriendelijke groet, Gerard Borkus (06-27027855) te Froombosch

Bloem van de maand oktober; De Lisianthus

De Lisianthus staat in oktober op de Bloemenagenda
Delicate bloemen in het wit, roze, rood, groen, mokka, purper, magenta, paars en bijna zwart, met een stoere inborst en een symboliek om trots op te zijn.

Herkomst
De Lisianthus (Latijnse naam: Eustoma russellianum of grandiflorum) komt van nature voor in de Verenigde Staten. De plant groeit daar als eenjarig gewas in woestijn- en prairieachtige gebieden in onder andere rivierbeddingen. Daar heeft de plant toegang tot vers water. De naam Lisianthus is een combinatie van de Oudgriekse woorden 'lysis' en 'anthos', wat respectievelijk bitter en bloem betekent. De woorden refereren aan de bittere smaak van sommige medicinale planten. De plant en bloem zijn overigens niet geschikt voor consumptie, zeggen we er voor de zekerheid nog even bij ;-)

Keuze assortiment
De Lisianthus is er in twee vormen: de enkelbloemige en de gevuld (dubbel) bloemige. De bloemgrootte kan variëren van klein tot groot. Van stek tot bloem duurt zo’n tien tot twaalf weken ongeacht de tijd van het jaar. Lisianthus is dus het hele jaar verkrijgbaar in een breed kleurenspectrum. Ook tweekleurige variëteiten zijn er volop met mooie combinaties van wit met een kleur. Nieuw zijn de soorten met extra grote, volle bloemen en een record aan bloemblaadjes. Ook de natuurlijk ogende variëteiten komen steeds meer voor, die bloemen lijken vers geplukt.

Waar let je op bij de inkoop van lisianthus?
Lengte, gewicht (in gram) en rijpheid van de bloem (stadium 1 tot 5).
De Lisianthus moet vrij zijn van ziekten en plagen zoals Botrytis.
Check of blad niet geel of slap is en de stelen krom of slap.
Vooral in de winter mogen de bloemen niet te rauw zijn, omdat ze anders niet open komen.
Kwekers behandelen de bloemen voor om de houdbaarheid te verbeteren.

Presentatietips voor professionals
Snijd de stelen iets schuin af met een scherp mesje.
Verwijder het overtollige blad, zodat dit niet in het water hangt.
Geef de lisianthus een schone vaas met schoon water.
Voeg snijbloemenvoeding aan het water toe voor een langere houdbaarheid.
Vul de vaas regelmatig bij: Lisianthus heeft veel water nodig.
Door het dunne blad verdampt het water in de bloemen snel. Zet ze dus niet in de zon of bij andere warmtebronnen.
Plaats de lisianthus ook niet op de tocht of naast de fruitschaal.
Met Lisianthus kun je alle kanten op. Van koffieboeketje tot bruidswerk en van klassieke biedermeiers tot moderne parallelschikkingen, alles is mogelijk. Een boeket van alleen Lisianthus is prachtig of laat de bloem stralen in een meng- of plukboeket. Rouwwerk met witte bloemen van Lisianthus, rozen, gerbera en gipskruid en ondersteunend groen van Fatsia (Aralia), Aspidistra en Ledervaren is een echte klassieker.

Dank aan Mooiwatbloemendoen.nl en Bloemenbureau Holland.