Nieuwsbericht november 2023 Groei & Bloei Groningen

Beste tuinliefhebber,

Zomertijd werd wintertijd en het tuinseizoen nadert zo langzamerhand zijn einde. De bollen kunnen geplant, het blad geveegd en het laatste snoeiwerk verricht. Als alles klaar is kunnen we nadenken over de tuinplannen voor volgend jaar. Gaan we een moestuintje doen? Of nog meer bij- en vlindervriendelijke planten? Of toch een leuk terrasje erbij? De vele tuinbladen, -boeken,- en tv-programma's bieden vast inspiratie als we straks binnen moeten zitten. Ook ons jaarprogramma is bijna afgewerkt. Maar er zijn nog een paar leuke activiteiten, zoals:

-lezing: geweldig mooie bollen op 8 november
-bloemschikken op 13 november
-terugblik op Groningen Wipt zich Groen
-terugblik op bloemschikken 16 oktober

-alvast op de agenda; bloemschikken voor de kerst op 16 december

Veel leesplezier en hopelijk tot ziens bij een van de activiteiten!

Vriendelijke groet,

Willemien Betten

Lezing: geweldig mooie bollen! 8 november

Op 8 november is Alie Stoffers onze gast. Sinds 2003 heeft ze haar tuinontwerpbureau 'De Tuinerie'. Tuinontwerpen en beplantingsplannen maken, kleinschalig en heel persoonlijk, doet Alie graag. Daar hoort voor haar ook een 'bollen'- beplantingsplan bij. Voorjaarsbollen, zomerbollen, vanavond vertelt ze er alles over. En ze neemt ook allerlei bollen mee!

Datum:       Woensdag 8 november 2023
Aanvang:    20.00 uur
Locatie:       Multifunctioneel Centrum ’t Vinkhuys, Diamantlaan 94, Groningen
Kosten:       Gratis voor leden, €5,- voor niet-leden (contant betalen)
Info:            www.de-tuinerie.nl

Terugblik Groningen wipt zich groen (NK Tegelwippen) 14 oktober

Op zaterdag 14 oktober heeft de (Groei&Bloei)  afdeling Groningen meegedaan met de duurzaamheidsmarkt van de gemeente Groningen over het klimaatvriendelijk maken van tuinen en vergroenen van wijken.

Er waren in de Paradijsvogeltuin allerlei kramen met informatie over (biologische of inheemse) planten, bomen en groene daken. Diverse tuinplanten waren verkrijgbaar van bijvoorbeeld kwekerij Ninabel.
Speciale aandacht was er voor de stand van zaken met betrekking tot het aantal tegels dat in de gemeente is opgehaald voor het “Nederlands Kampioenschap tegelwippen”.

In een bloemrijke kraam hebben wij informatie gegeven over het 10-puntenplan van Groei&Bloei voor een klimaatvriendelijke tuin. Wij hebben onze tijdschriften, zaden en plantjes uit eigen tuin uitgedeeld aan belangstellenden. Ook waren er  bloemstukjes van Klaaske verkrijgbaar. Op de foto van Eveline zie je Klaaske en Jenny in de stand.

Terugblik Bloemschikken 16 oktober

Het was volle bak in de Fontein maandag de 16de. We zagen veel bekende maar ook nieuwe gezichten. Nieuw was ook de docent Martin Geertsema. Er kwam van alles achter uit zijn auto: mooie grassen, prachtige hortensia's, pimpernel, bessen, mossen, te veel om op te noemen. We kregen de keuze uit 2 mogelijkheden: een staand stuk in een bak en een liggend stuk voor op een tafel of in de vensterbank. De keuzes werden gemaakt en we gingen aan de slag. Er werd geconcentreerd gewerkt, voor koffie hadden we bijna geen tijd. Na de nabespreking met Martin gingen alle deelnemers  met een kleurig herfststuk naar huis.

Vooraankondiging: 16 december bloemschikken voor de Kerst

Op  zaterdag 16 december gaan we traditiegetrouw bloemschikken bij Linda Eising in Hooghalen.
Linda is docente Bloem, Groen & Styling bij Terra MBO in Emmen. Van 10.00 tot 12.00 zijn we te gast in de omgebouwde melkfabriek. Daar ligt alles klaar voor een mooie kerstschikking. Doet u mee in deze bijzondere workshop?

Tijd:       10.00 - 12.00
Locatie:  Linda Eising, Hoofdstraat 24, 9414 AC Hooghalen
Kosten:   €  32,50 voor leden, € 35,50 voor niet-leden (contant betalen)
Opgave: Klaaske Beekhuis tel.0594-611685 klaaske.bd(at)hotmail.com