Nieuwsberichten Groei en Bloei afdeling Groningen

Lieve Groei en Bloeiers,

Deze maand augustus mogen we op bezoek in één van de tuinen van onze leden binnen de afdeling Groningen. Verder kunt u lezen over Dahlia´s. Deze prachtige bloemen komen in de maand augustus prachtig in bloei!

Met vriendelijke groet, Petra Grootscholten.

Open Tuinen Estafette zomer 2020

Volgend weekend 1-2 augustus is het zover;
afdeling Groningen houdt het Opentuinenweekend van de afdeling!!
De tuineigenaren hebben veel tijd in hun tuin doorgebracht, hadden misschien wel meer tijd dan andere jaren, en vinden het heel fijn om hun tuin met anderen te kunnen delen. We hopen op mooi weer en op u als bezoeker en liefhebber van tuinieren!

U heeft waarschijnlijk de mooie eigen afdelingsfolder al in huis.
Check voordat u van huis gaat of de tuin van interesse echt  open is via de website van het rayon (opentuinenestafettegroningen).
Sommige tuineigenaren zijn op zaterdag open of juist op zondag of hebben zich helaas willen terugtrekken.

We vragen u rekening te houden met de RIVM richtlijnen. U vindt ze hieronder weergegeven.

We wensen u veel plezier!!

Commissie Open Tuinen; Coby Swarte en Gretha Reigersberg

RIVM-richtlijnen
Wij verwachten dat onze tuinbezoekers zich aan de onderstaande richtlijnen houden:
•    Er is een looproute (bv. aan de ene kant gaat u de tuin in en aan de andere kant gaat u er weer uit)
•    Houd 1,5 meter afstand tot een ander, desnoods even wachten tot er verder gelopen kan worden.
•    Kom alleen of met één huisgenoot
•    Er wordt geen koffie/thee geschonken; in tegenstelling tot vorige jaren zal er geen sprake zijn van gezellig rond een tafel zich met elkaar onderhouden en iets drinken.
•    Geen toiletbezoek.
•    Wanneer het te druk wordt in de tuin? Dan worden de nieuwe bezoekers door of namens de tuineigenaar verzocht op gepaste afstand te wachten tot er mensen de tuin verlaten.

Bloem van de maand augustus; de Dahlia

De dahlia staat in augustus op de Bloemenagenda
Een wedstrijdje veelzijdigheid, die wint de dahlia glansrijk. Niet alleen in kleuren verslaat ze haar tegenstanders, ook de enorme variatie in grootte en in bloemvormen maakt haar zo bijzonder.

De dahlia is een knolgewas en komt oorspronkelijk uit Mexico, Guatemala en Belize. Eind achttiende eeuw vond de bloem zijn weg naar Europa. De botanische naam Dahlia is een eerbetoon aan de Zweedse botanist Anders Dahl, een student van Linnaeus. Dahlia’s hebben de meeste kleur- en bloemvormvariatie van alle snijbloemen. Van dieppaars tot wit en twee- en meerkleurige variëteiten; alle kleuren van de regenboog zijn te vinden. Ook in bloemdiameter is er eindeloze variatie. Van enkele centimeters tot grote bloemen met een diameter van wel 25 centimeter. En dan is er ook nog de zeer grote variatie in bloemvormen. De dahlia is echt uniek.

Dahliaveredelaars ontwikkelen in snel tempo nieuwe variëteiten in allerlei bloemvormen, kleuren, lengtes, maten en dahlia’s die extra lang staan. Momenteel worden er jaarlijks zo'n 1.000 verschillende cultivars verhandeld. De bladeren zijn groen tot enigszins rood. Bij de bloemvormen onderscheiden we enkelbloemige, halfgevulde en gevuldbloemigen, pompondahlia, sterdahlia, (semi)cactusdahlia, waterleliedahlia, anemoondahlia, decoratieve dahlia en girafdahlia. De grootste en meest gevraagde dahliacultivar is 'Café au Lait' en haar twee zusjes; 'Café au Lait Royal' en 'Café au Lait Rosé'. De grote pompontypen worden ook steeds populairder, net als dahlia's met grillige bloemvormen. De cultivars 'Peaches and Cream', 'Crème de Cognac' en 'Crème de Cassis' kenmerken zich door hun bijzondere kleurencombinaties.

Verzorgingstips voor professionals
De stelen drogen snel in, dus snijd 2 tot 3 cm van de steel af.
Verwijder blad dat in het water hangt.
Zet de bloemen in de vaas voordat je de vaas heel langzaam vult met water. Anders kan er in de holle steel een luchtbel ontstaan die wateropname verhindert.
Dahlia’s hebben een holle steel en drinken veel water. Vul om de dag het water bij.

Presentatietips voor professionals
Dahlia leent zich goed voor boeketten met andere seizoensbloemen zoals hortensia en Physalis. Combineer de dahlia eind augustus met kalebassen of takken van de Physalis. Ook mooi: zet in een grote vaas één of meerdere kleuren dahlia bij elkaar. Een afgeknakte dahliabloem snijd je kort af en laat je drijven in een schaal met water.

Dank aan Mooiwatbloemendoen.nl en Bloemenbureau Holland.