Nieuwsbericht Juni-Juli 2021 Groei en Bloei afdeling Groningen

Een gevulde nieuwsflits dit keer met een kwekerij in het zonnetje, vervolg van het Open Tuinen Weekend, een kortingsactie voor leden van Groei en Bloei en alvast een inkijkje in Gardenista!

Speciale zomeractie voor leden

Groei en Bloei heeft een mooie ledenactie!!
Tegen inkoopsprijs is de Metallo snoeizaag voor bestaande leden beschikbaar.
De Metallo snoeizaag met holster is een mooie stevige zaag, waarmee je takken en stammen tot 12,5 cm moeiteloos doorzaagt.
Deze gebogen zaag heeft een kegel geslepen zaagblad en  is aan de bovenkant dunner dan de onderkant. Dit zorgt ervoor dat er minder weerstand en wrijving is tijdens het zagen. Ook verminderd dit de kans op het vastlopen in het hout.
De adviesprijs is € 43,80, maar bij bestellingen via de afdeling Groningen betaalt u bij ons slechts € 30,- per zaag.

Heeft u interesse?
Dan ontvangen wij voor 1 augustus 2021 graag een mailbericht naar groeienbloeigroningen(at)gmail.com met uw naam/adres en tevens
€ 30,- overgemaakt op rekening NL44INGB0005430549 tnv. KMTP / Groei&Bloei Groningen onder vermelding van 'Snoeizaag ledenactie' en uw naam.

Open Tuinen Estafette Gids. Let wel op; verkeerd vermelde datum voor afdeling Groningen, zoals eerder vermeld moet dit zijn 14-15 augustus!!!!

Open Tuinen Estafette 2021

U heeft vast ook de gids/flyer ontvangen met alle informatie over de Open Tuinen Estafette van het rayon Groningen.
Heeft u al een wensenlijstje gemaakt van tuinen die u wilt bezoeken?

Dit waren de weekenden:

• 12 en 13 juni   Stadskanaal
  • 19 en 20 juni   Landelijk
  • 3 en 4 juli        Midden-Groningen met Veendam
  • 24 en 25 juli    Appingedam/Delfzijl
  • 7 en 8 augustus           Winschoten
  • 14 en 15 augustus       Groningen
  • 21 en 22 augustus       Haren/Eelde

Bezoek een kwekerij; uitgelicht De Kleine Plantage

Tuincentra en kwekerijen doen net als vorig (corona) jaar goede zaken met de  verkoop van planten voor tuin en balkon. In het gebied van Groei&Bloei  afdeling Groningen zijn genoeg kwekerijen te vinden die  de moeite waard zijn om te bezoeken vanwege hun collectie speciale en unieke planten. Vaak is er naast de kwekerij ook een bezoek- of kijktuin.

Kwekerij De Kleine Plantage in Eenrum is zo’n unieke kwekerij van 1.2 hectare met een prachtige kijktuin. Zij is bekend in en buiten Nederland. Deze kwekerij wordt vanwege de collectie planten  en tuinontwerpen vaak genoemd bij de groep “Dutch Wave”, waarvan vooral tuinontwerper Piet Oudolf internationale bekendheid heeft gekregen. Fleur van Zonneveld en Eric Spruit zijn de kwekerij in 1986 begonnen als pioniers in het Noord-Groningse landschap, eerst in 1983 in Zandeweer en vanaf 1987 in Eenrum. Fleur is al meer dan 35 jaar lid  van Groei&Bloei. De website van de kwekerij bevat een uitgebreide  catalogus van vaste planten, een-jarigen, grassen, biologische rozen en clematissen. Aandacht is er voor schaduwplanten en planten met een mooie bladvorm. Er worden regelmatig themadagen in het weekend georganiseerd met lezingen. Echter, na zoveel jaren hard werken wordt het tijd om te stoppen en iets rustiger aan te gaan doen. Medio 2022 zullen Fleur en Eric echter stoppen met deze kwekerij.

Dus een tip voor wie niet bekend is of juist voor de frequente bezoeker; U heeft nog dit jaar en tot medio volgend jaar de kans om deze mooie tuin en kwekerij  te bezoeken en planten voor uw tuin te bestellen.

Andere kwekerijen komen in volgende nieuwsflitsen aan bod.

Gardanista 22 t/m 26 september 2021

Met trots presenteert Groei en Bloei voor de tweede maal het tuinfestival Gardenista.
Dit jaar ontvangen we liefhebbers van tuinen en groen op de Historische Buitenplaats Den Alerdinck in het prachtige Sallandse coulisselandschap van Laag Zuthem bij Zwolle.

Gardenista is het grootste groene festival van Nederland. Het biedt bezoekers een compleet dagje uit in het groen. Je kunt volop inspiratie en ideeën opdoen over alles wat groen is. Zo zijn er vele enthousiaste exposanten met tal van groene producten en diensten met een rijk en gevarieerd aanbod. Verder zijn er indrukwekkende, levensgrote bloemwerken, grote èn kleine tuinen en kunnen bezoekers deelnemen aan groene workshops. Om het geheel compleet te maken is er muziek, theater en is er volop mogelijkheid voor een heerlijk duurzaam hapje of drankje om even bij te komen van alle indrukken.

THEMA; Leef in het groen
Het thema van dit jaar, Leef in het groen, staat voor het goede gevoel dat groen kan geven. Daarbij gaan we verder dan tuinen en bloemen; denk ook aan lekker vers eten – liefst uit eigen tuin of regio – en de ontspanning die een groene omgeving kan bieden. En verder speelt duurzaamheid bij alle onderdelen van het festival een centrale rol. Kijk voor meer informatie op de website gardenista.nl.

COMPETITIES
Er zijn dit jaar 4 competities. Alle competities worden beoordeeld door een vakkundige jury.
Nieuw dit jaar is de publieksprijs: als bezoeker kan je je stem uitbrengen op je favoriete showtuin, postzegeltuin, bloemstuk en plant.

1. Bloemschikken
  2. Kwekers
  3. Postzegeltuintjes (studenten / enthousiaste tuiniers)
  4. Showtuinen

Wil je deelnemen aan 1 van deze competities?
Bekijk voor meer informatie de website gardenista.nl/deelnemen/competities en meld je aan.
Let wel op; er geldt een uiterste aanmelddatum!!