Nieuwsbericht September 2021 Groei en Bloei afdeling Groningen

De samenleving gaat langzaam aan weer open. Gaan we een post corona tijdperk in? We gaan het zien.
Wij willen graag weer wat activiteiten organiseren samen met bedrijven, met mensen die een lezing houden, met Linda Eising voor het bloemschikken.
We gaan zien of dit ook daadwerkelijk door kan gaan. Natuurlijk willen we hierbij de dan geldende corona regels in acht nemen.

In dit nieuwsbericht van september ziet u dan ook onze activiteiten van september.
De leden hebben eerder al een folder toegestuurd gekregen via mail.
Verder blikken we terug op het Open Tuinen Weekend van 14-15 augustus.
Ten slotte nog een wedstrijd. Doe u mee?

Vriendelijke groet, Petra Grootscholten

​​​​​​​Zaterdag 11 september 2021; Excursie Kwekerij ’De Baggelhof’

De kwekerij ‘De Baggelhof’  ligt in Terheijl, in de kop van Drenthe. Het is een vruchtbomenkwekerij met meer dan 200 oude tot zeer oude rassen. Deze rassen hebben voor een groot deel in Noord-Nederland gestaan, in boomgaarden, op erven of als wegbeplanting. De Baggelhof kweekt deze rassen op tot bomen. De kwekerij biedt in de zomermaanden een schitterende aanblik, omdat het bedrijf is ingericht met aandacht voor planten en dieren. Er zijn overal verrassende doorkijkjes en er bloeit altijd wel iets en er is een heerlijke theetuin voor versnaperingen.

Datum:          Zaterdag 11 september 2021
Aanvang:       10.30-13.00 uur
Locatie:          Kwekerij & Theetuin ‘De Baggelhof ‘ - Baggelveld 2  -
                      9301 VE Terheijl  (Navigatie: Nietap)

Kosten:           €5,- (graag contant betalen)
Info:                www.baggelhof.nl
Opgave:          voor 7 september bij Annette Schreuder | T 050-5774123 | a.g.schreuder(at)ziggo.nl

Vrijdag 17 september 2021; Stekjes ruil avond voor leden van onze afdeling

Na elkaar zo lang niet te hebben gezien, leek het ons leuk om in de tuin van Eveline Hilhorst weer een stekjesruilbeurs te organiseren. Elkaar spreken, inspiratie opdoen, vertellen van onze succesplantjes en deze ook kunnen delen met anderen! Ivm. ruimte is deze avond alleen voor onze leden!! Zie het als een soort rommelmarkt met eigen tafeltje/stoeltje.

Datum:           Vrijdag 17 september 2021
Aanvang:        18.30 uur
Locatie:           Eveline Hilhorst - Kapelstraat 6 - 9797 PJ Thesinge
Kosten:           gratis en alleen  voor leden

Open Tuinen Estafette 2021

Op 14 en 15 augustus heeft Groei en Bloei Groningen haar Open Tuinenweekend gehouden. Vorig jaar kon de Open Tuinen Estafette door de Corona maatregelen niet bij alle Groningse afdelingen doorgaan. Het was fijn dat het dit jaar wel kon. Het is weer een succes geweest. Het prachtige weer werkte op beide dagen hieraan mee. Veel bezoekers hebben de tuinen bekeken. Bezoekers van ver; helemaal uit Berlijn?! Er waren vier nieuwe tuinen in Ten Boer, Thesinge, Grijpskerk en Den Andel te bezichtigen. OOG TV heeft over de mooie tuin van Tineke Scheedler in Ten Boer met kunstwerken van haar man en een keramist een uitzending gemaakt. In het Dagblad van Noorden en in een aantal streek- en dorpsbladen is aandacht gegeven aan de Open Tuinen Weekenden.

Voordat het weekend wordt gehouden is altijd veel werk te doen voor de tuineigenaars en voor de Open Tuinen coördinatoren van de Groningse Groei&Bloei afdelingen. Voor onze afdeling doen Coby Swarte en Gretha Reigersberg veel werk. Zij zorgen voor de folder en onderhouden de contacten met de tuineigenaars en de sponsoren. De informatie van de tuinen van alle Groningse Groei en Bloei afdelingen wordt hiernaast ook opgenomen in de grote estafettefolder en op een gezamelijke website pagina.

Nieuw dit jaar voor onze afdeling waren de fietsroutes langs fietsknooppunten die langs de Open Tuinen voerden. Wij zijn zo benieuwd of er iemand daadwerkelijk de fiets heeft gepakt en 1 van de fietsroutes heeft uitgeprobeerd.
Laat het weten! Of mogelijk is het u nu niet gelukt, maar moeten we dit volgend jaar zeker ook weer uitvogelen? Ook dan horen we graag van u!!

Na al dit werk is het fijn om te horen dat er veel bezoekers en tuineigenaars hebben genoten van dit weekend.

Dahlia fotowedstrijd

Heeft u een Instagram account? Ik ben er inmiddels langzaamaan mee begonnen en 'volg' Groei en Bloei hierop.
Er komen allerlei hele mooie foto's voorbij, inspiratie voor een uitje, activiteiten van andere afdelingen elders in het land.
Op dit moment is er een Dahlia fotowedstrijd. Deze plukbloem steelt de show in allerlei tuinen. Heeft u er een paar in de tuin staan?
Dahlia's leken mij een beetje oudbollig, doet me denken aan het bloemcorso in Eelde, ze lijken zo ingewikkeld om ieder jaar te rooien en op te slaan (waarom niet lekker winterhard?!).
Ik heb er vorig jaar toch een paar bij de Kleine Plantage gekocht. Op de plaatjes zagen ze er zo geweldig uit!
En toen kwamen de eerste groene scheutjes uit de grond en kwamen de slakken er ook als de hier en medaar bij, als ik lekker in bed lag......
Dat werd een strijd die aangegaan moest worden ;-)
En het resultaat???? Dat verklap ik nog niet, want ik ga meedoen met de Dahia fotowedstrijd!

Upload de mooiste dahliafoto voor zondag 19 september en maak kans op nog meer dahlia's in 1 van de 3 dahliapakketten :-) Zie het instagramaccount van Groei en Bloei!
(Onderstaande foto is van bloemenbureauholland.nl/)