Nieuwsbericht augustus & september 2023 Groei en Bloei afdeling Groningen

De ene maand was  te droog, de andere te nat. Vervolgens ook nog storm Poly over ons heen. Kortom in de tuin is het nooit hetzelfde, dus ook nooit saai. De zomer is begonnen!

In dit nieuwsbericht komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- De Tuinfietstocht op 8 augustus
-Het Open Tuinen weekend in Groningen: 19 en 20 augustus
-We blikken terug op de avondbustocht op 11 juli.
-Alvast in de agenda: excursie Slingertuinen 2 september

Geniet van de zomer en van de tuin,
Willemien Betten

Terugblik op de Avondbustocht op 11 juli 2023

Na enige vertraging door de vele wegwerkzaamheden gingen we om 18.30 in de dubbeldeksbus met chauffeur Wim  richting Drachten. Welke tuinen zouden we dit jaar gaan bezoeken? De lucht was niet rustig, blijft het wel droog? Allemaal vragen terwijl we op de A7 door Jenny werden geinformeerd over het coulissenlandschap waar we door rijden en de plaatsen die we gaan bezoeken. Dit jaar ging de reis naar de tuinen 'de Hofplaats'  (de Hôfpleats) in Boelenslaan en 'de Theeroos'  (de Teeroas) in Harkema. Beide gelegen in de Friese Wouden.

De familie Hoekstra zorgt voor een 1,5 ha grote tuin in Boelenslaan. We werden ontvangen met koffie/thee en wat lekkers. Daarna konden we ronddwalen en genieten van de verschillen tuinen in deze tuin: een engelse landschapstuin, een mediterrane tuin, een japanse en een franse tuin. Veel kleurrijke borders en waterpartijen.

De 5000m2 grote tuin de Theeroos van Martje en Jappie Borger is rondom het huis aangelegd, met fraaie borders en een grote natuurlijke vijver. De vele beuken en taxushagen brengen structuur en bescherming. Onder het genot van een hapje en drankje was het volop genieten in deze prachtige tuin. We hielden het, op een paar spetters na, de hele avond droog. Het was heel gezellig, er werden veel foto's gemaakt en ideeën opgedaan voor de eigen tuin.

Tuinfietstocht zaterdag 5 augustus

Kom mee en stap op de fiets! Om 10.00 verzamelen we ons bij het startpunt van de route: ATV Piccarsthof. We gaan beginnen bij de bloemrijke tuin van Linda en Leo Haak, Maluslaan 5. Daarna rijden we door mooie natuur en langs andere tuinen. Onderweg is er gelegenheid om, op eigen kosten, iets te drinken of eten. Wat is er leuker dan op een sportieve manier met elkaar genieten!

NB. Bij regen of onweer gaat deze activiteit niet door.

Locatie: ATV Piccardthof, navigatie aanwijzing Liccardtlaan 4, 9728 NE Groningen.
              Parkeren kan buiten het volkstuincomplex.
Kosten: gratis voor leden, € 3,- voor niet leden (contant betalen)
Opgeven:  voor 1 augustus bij Annette Schreuder  050 5774123   a.g.schreuder(at)ziggo.nl

Open Tuinen Weekend Groningen 19&20 augustus

Laat je inspireren door collega-tuiniers! In het kader van de Open Tuinen estafette zijn in het weekend van 19 en 20 augustus maar liefst 33 tuinen van tuinliefhebbers in en om de Stad Groningen te bezoeken. Kijk voor meer informatie over de deelnemende tuinen op onze website. Daar tref je, naast de folder van de afdeling Groningen, ook de Open Tuinen brochure voor de hele provincie aan.

De toegang is gratis

Alvast in de agenda! Slingertuinen excursie 2 september

Wat zijn slingertuinen? In de tweede helft van de 19de eeuw ging het goed met de boeren in Groningen. Dit lieten ze zien door hun huizen en tuinen mooi in te richten. Hoewel in de jaren vijftig door de slechtere economie verwaarlozing optrad werd in de jaren negentig juist weer aan dacht besteed aan deze monumenten. Er kwam een project om de slingertuinen weer in ere te herstellen. Slingertuinen hebben enkele aspecten gemeen, zoals een verhoging (bergje) in de tuin, een slingerend wandelpad en vaak een niervormige vijver of gracht. In de tuin staan knot-esdoorns, beuken, lindes en kastanjes en bloemdragende heesters zoals rododendrons, azalea’s of seringen. In de perken vind je eenjarigen.

Nadere informatie over deze excursie volgt