Nieuwsbericht oktober 2023 Groei & Bloei Groningen

Beste tuinliefhebber,

De nazomer is al weer in volle gang, het weer werkt mee, dus we kunnen volop aan de slag in de tuin. We hebben veel gedaan de afgelopen maanden, dus in deze nieuwsbrief van oktober komen veel onderwerpen aan de orde:

-bloemschikken op 16 oktober
-lezing: geweldig mooie bollen
-evenement in het kader van het NK Tegelwippen
-terugblik op de tuinfietstocht
-terugblik op de Open Tuinen estafette
-terugblik op de Slingertuin excursie

En tot slot maar niet onbelangrijk: een oproep voor nieuwe bestuursleden.

Veel leesplezier en hopelijk tot ziens bij een van de activiteiten!

Vriendelijke groet,

Willemien Betten

Bloemschikken op 16 oktober

We gaan weer bloemschikken!

Voor de twee reguliere bloemschikavonden in het najaar hebben we een nieuwe docent bereid gevonden om met ons aan de slag te gaan. Zijn naam is Martin Geertsema van bloemenwinkel JustMart  in Westerbork. Hij is al van jongs af aan bezig met bloemen. Neem voor een indruk eens een kijkje op de website www.justmartbloemen.nl

Neem uw eigen gereedschap mee (mesje, schaar en ijzertangetje)

Datum:          Maandag 16 oktober 2023
Aanvang:      19.00 - 21.30
Locatie:         De Fontein, Eikenlaan 255, 9741 EZ Groningen
Kosten:         'Workshop'   € 28,-  voor leden en € 33,-  voor niet-leden
                     of 'Werken met eigen materiaal voor gevorderden' €10,-  leden,
                     €15,- niet-leden (contant betalen)

Opgave:        Bij Klaaske Beekhuis | T 0594-611685 | klaaske.bd(at)hotmail.nl

Lezing: geweldig mooie bollen! 8 november

Vanavond is Alie Stoffers onze gast. Sinds 2003 heeft ze haar tuinontwerpbureau 'De Tuinerie'. Tuinontwerpen en beplantingsplannen maken, kleinschaling en heel persoonlijk, doet Alie graag. Daar hoort voor haar ook een 'bollen'- beplantingsplan bij. Voorjaarsbollen, zomerbollen, vanavond vertelt ze er alles over! En ze neemt ook allerlei bollen mee.

Datum:       Woensdag 8 november 2023
Aanvang:    20.00 uur
Locatie:       Multifunctioneel Centrum ’t Vinkhuys, Diamantlaan 94, Groningen
Kosten:       Gratis voor leden, €5,- voor niet-leden (contant betalen)
Info:            www.de-tuinerie.nl

Vooraankondiging: Evenement NK Tegelwippen 14 oktober

In het project NK Tegelwippen strijden gemeentes tegen elkaar om zoveel mogelijk tegels te wippen en te vervangen door groen. Als Groei&Bloei Groningen juichen we meer groen in de stad uiteraard toe. We zullen dan ook aanwezig zijn bij het event dat op 14 oktober van 13.00 tot 16.00 plaatsvindt in de Paradijsvogeltuin.

-meer informatie volgt op de website-

Terugblik Tuinfietstocht 5 augustus

Het was even spannend wat het weer zou doen zaterdag 5 augustus. Het was tijd voor de jaarlijkse tuinfietstocht. Gelukkig bleef het tot en met de lunch droog. Om 10.00 werden we met koffie en koek ontvangen in de prachtige tuin van Linda en Leo Haak, gelegen in ATV Piccardthof. Ontzettend veel bloemen, zowel vaste planten als eenjarigen. Echt een paradijsje. Linda vertelde over de ontstaansgeschiedenis en leidde ons rond over het complex. Ook bezochten we nog een tuin van een collega-tuinier. Vervolgens stapten we op de fiets richting natuurgebied de Onlanden. Na de lunch in de Onlanderij was iedereen net op tijd voor de bui weer thuis.

Terugblik Open Tuinen Weekend 19&20 augustus

Het Open Tuinen Weekend in onze regio was dit jaar een groot succes. Er was door diverse leden volop reclame voor gemaakt, tot en met een radio-optreden van Klaaske. Het mooie weer en alle aandacht brachten veel bezoekers naar de deelnemende tuinen. Bezoekers van heinde en ver, zelfs uit België en Duitsland!

Terugblik Slingertuin excursie 2 september

Met 9 deelnemers gingen we op 2 september op pad langs een aantal mooie slingertuinen. Bij de start op een terrasje in Scheemda deelde Annette een mooie routekaart uit en vertelde over het ontstaan en de kenmerken van de slingertuin. Een slingertuin bij de boerderij was een teken van rijkdom. Je legde hem aan als je voldoende bunders land bezat. Belangrijke kernmerken van een slingertuin zijn een gracht, een vijver en een verhoging (gemaakt van de grond uit de uitgegraven vijver). Asymmetrische beplanting en grote bomen, met name kastanje en rode beuk. Bij sommige boerderijen zijn de bomen van monumentale omvang.
Vanuit Scheemda voerde een mooie route ons, op de fiets of met de auto, langs diverse boerderijen in Midwolda. Een hoogtepunt was de boerderij en tuin van Hermans Dijkstra. Een authentieke herenboerderij uit 1856 met Art Nouveau en Art Deco elementen. We eindigden onze tocht in stijl met een gezellige lunch in de slingertuin van Pitch&Putt Hunninga's Heem in Oostwold.

Oproep nieuwe bestuursleden

Vind je het leuk om mee te denken, te organiseren en te beslissen? Het bestuur van Groei&Bloei
Groningen is op zoek naar enthousiaste, creatieve meedenkers en ‘handen uit de mouwen’ bij
allerlei activiteiten.