Nieuwsbericht December 2022 en Januari 2023 Groei en Bloei afdeling Groningen

Dit is het laatste nieuwsbericht van het jaar.
En eigenlijk ook de eerste van het komende jaar, want in januari wordt er druk achter de schermen gewerkt, maar staat er geen lezing of excursie gepland.

- In december komen we natuurlijk allemaal samen in Hooghalen bij Linda Eising voor een mooie kerstdecoratie! De kerstworkshop in Hooghalen is op zaterdagochtend 10 december. Geef Klaaske zsm. een seintje dat je meegaat! In ieder geval voor 5 december!
- We blikken terug op woensdag 9 november over de lezing avontuurlijk tuinieren van Nienke Plantinga.

Vriendelijke groet, Petra Grootscholten

Bloemschikken voor Kerst

Het is goed toeven in Hooghalen, in het woon/werk bedrijf  (de omgebouwde melkfabriek) van Linda Eising (docente Bloem, Groen & Styling bij Terra MBO Emmen en eigenaresse van ‘Floraprojects’). Hier is alles voorhanden om een mooie kerstschikking te maken.  Doet u ook mee?  We doen dit in een workshop vorm waarbij voor alle materialen wordt gezorgd. Meestal is  er ook een technisch element voor een verfrissende kijk op bloemschikken!

Datum:          Zaterdag 10 december 2022
Aanvang:       10.00-12.00
Locatie:          Linda Eising, Hoofdstraat 24, 9414 AC Hooghalen
Kosten:           €30,- leden en €33,- niet-leden (contant betalen)
Opgave:        Voor 5 december Klaaske Beekhuis | T 0594-611685 | klaaske.bd@hotmail.nl

Herfst bloemschikken in november

Terugblik; Lezing Avontuurlijk tuinieren

Voor veel mensen is tuinieren nog een betrekkelijk nieuw begrip. Daarom wordt er tegenwoordig veel aandacht besteed aan een groene tuin en dus tegels eruit, hittestress, klimaatverandering, water en regentonnen in je tuin etc. Deze avond ging een stapje verder, zeg maar tuinieren voor gevorderden. De zaal in Vinkhuizen was aardig gevuld met mensen die al best een hoop wisten. Dat was voor Nienke Plantinga natuurlijk heel fijn. Ze vertelde dat ze als tuinontwerpster en medewerkster bij de organisatie Steenbreek probeerde om wat vastgeroeste ideeen plaats te laten maken voor nieuwe met uitleg waarom.
Nienke begint een tuin met; 'plant een boom'! En vervolgens; denk aan permacultuur, denk aan micro organismen in de bodem, bedek de bodem met materiaal, zodat het bodemleven 'gezond' kan zijn.
Verder denkt Nineke in termen van de 5 ruimtes/niveaus; steeds wat verder van je huis af, mag de natuur meer zijn gang gaan. Dat is voor mensen met een grote tuin natuurlijk wat makkelijker, dan kun je die mol verderop prima laten graven (heerlijke gangen voor de moelijke kleigrond). Toch is dat haar credo; probeer veel meer samen met de planten en dieren een fijn milieu te zijn. Waarom zijn er plagen? Wel omdat er iets in de natuur in jouw tuin niet in harmonie is. Is er ruimte voor water in de tuin? Wespen zijn heel nuttige dieren, die het aantal muggen aanzienlijk verminderen. Die luizen? Lieveheersbeestjes zijn er dol op. Hoe krijg je die dan in de tuin? Doordat daar bloemen groeien met nectar, maar ook brandnetels bv..... Ja en die laatsten willen we niet.... Waarom een mooi gazon zoals een biljartlaken? Paardebloemen eruit? Alles netjes aangeharkt en onkruidvrij? Tja, er valt een hoop te leren....
En ik, heb ik op deze avond iets geleerd? Ik heb een kleine tuin (volgens Nienke haar begrippen). Ik ben nogal netjes aangelegd (niet oke volgens Nienke). En toch tuinier ik best aardig (volgens Nienke haar Bucketlist). Gelukkig mag ik mijn eigen regisseur zijn (volgens Nienke haar niveau 1) ;-)