Nieuwsbericht december 2023 Groei & Bloei Groningen

Beste tuinliefhebber,

Alweer de laatste nieuwsbrief van het jaar 2023! Afgelopen jaar hebben we weer veel mooie onderwerpen de revue zien passeren. Het programma van onze afdeling was divers, maar het aantal deelnemers liet bij veel activiteiten helaas wel wat te wensen over. Het zou fijn zijn als we van u zouden horen waar dat aan kan liggen. Wat mist u in het programma, wat vindt u interessant?
Ondertussen zijn we druk bezig met het jaarprogramma voor 2024. De aftrap is op 7 februari met de jaarvergadering (+ lezing) en vervolgens bloemschikken op de 26ste februari. Zodra alle afspraken zijn gemaakt ontvangt u van ons het nieuwe jaarprogramma.
In deze nieuwsbrief treft u de volgende onderwerpen aan:

-Bloemschikken voor de kerst op 16 december.
-Terugblik lezing 'geweldig mooie bollen'.
-Terugblik  bloemschikken op 13 november.
-Alvast op de agenda: jaarvergadering februari 2024.

Tot slot wens ik jullie namens het hele bestuur van Groei & Bloei Groningen een mooie decembermaand en alvast een goede start van 2024.

Veel leesplezier en hopelijk tot ziens bij een van de activiteiten!

Vriendelijke groet,

Willemien Betten

Bloemschikken voor de kerst op 16 december

Op zaterdag 16 december gaan we traditiegetrouw Kerstbloemschikken bij Linda Eising in Hooghalen.
Linda is docente Bloem, Groen & Styling bij Terra MBO in Emmen. Van 10.00 tot 12.00 zijn we te gast in de omgebouwde melkfabriek van Linda. Daar ligt alles klaar voor een mooie kerstschikking. Doet u mee in deze bijzondere workshop? Meld u dan zo snel mogelijk aan! Koffie en iets lekkers is bij de prijs inbegrepen.

Tijd:       10.00 - 12.00
Locatie:  Linda Eising, Hoofdstraat 24, 9414 AC Hooghalen
Kosten:   €  32,50 voor leden, € 35,50 voor niet-leden (contant betalen)
Opgave: Klaaske Beekhuis tel.0594-611685 klaaske.bd(at)hotmail.com

Terugblik op de lezing 'geweldig mooie bollen' van 8 november

Op woensdag 8 november was Alie Stoffers onze gast. Vol enthousiasme en deskundigheid nam ze ons mee langs diverse aspecten van de bloembol. Wetenswaardigheden zoals het feit dat deze 'oer-hollandse' bloem via Centraal-Azië naar Turkije kwam. Daar kreeg hij de naam 'tulipan' omdat de bloem wel iets weghad van een tulband. In Nederland aangekomen ging Carolus Clusius in de Hortus Botanicus in Leiden in 1593 met succes tulpen kweken.
Naast een stukje historie uiteraard veel aandacht voor diverse mogelijkheden met bollen. Kies je voor een look alike beplanting? Ton sur ton of juist het contrast? In het eerste geval poot je tulpen van dezelfde kleur die na elkaar bloeien. Dat geeft lange tijd plezier. Ton sur ton is vaak heel subtiel en met een contrasterend beplanting breng je spanning in de tuin (rood naast oranje). Ook besteedde Alie aandacht aan de 'duo' beplanting. Welke vaste planten combineren goed met je bollen. Het doel is niet alleen mooie combinaties, maar ook het verbergen van het loof van de uitgebloeide bollen.
Kortom een avond met heel veel informatie, prachtige foto's en er waren bollen te koop om thuis mee te experimenteren. Kijk voor meer informatie op www.de-tuinerie.nl

Terugblik Bloemschikken 13 november

Docent Martin Geertsema had maandagavond weer mooie materialen bij zich. De gevorderden gingen aan de slag met het thema 'vergankelijkheid'. Wat gebeurt er nu in de tuin, wat ligt er, wat bloeit er nog en hoe kun je daarmee 'vergankelijkheid' verbeelden. De overige deelnemers gingen aan de slag met een herfstkrans. Daarin werden onder meer distels, lamsoor, tijm en amaryllis verwerkt. Heel mooi om te zien hoe de verschillende deelnemers er hun eigen invulling aan gaven. Iedereen werkte met dezelfde materialen maar geen krans was gelijk.
Volgend jaar gaan we weer aan de slag. Op verzoek van een aantal deelnemers is de begintijd gewijzigd. We starten in 2024 om 19.30. Meer informatie over het programma volgt binnenkort.