Nieuwsbrief mei 2024

Beste tuinliefhebber,

Het wil nog niet echt lukken met het mooie tuinweer. Gelukkig zijn er wel allerlei activiteiten waarmee we ons kunnen vermaken. Nieuw is dat u ons nu ook kunt volgen op Instagram groei_en_bloei_groningen en facebook @groei.en.bloei.groningen.stad

In deze nieuwsbrief aandacht voor:
- De Lentemarkt op zaterdag 25 mei
- Terugblik op de stinzenplanten wandeling van zaterdag 6 april
- Terugblik op de lezing door Martin Knol op woensdag 17 april
- De Open Tuinen in Groningen en omstreken 8 & 9 juni
- De inschrijving voor de avondbustocht is gestart!

Ik wens u een zonnige meimaand, veel tuinplezier en graag tot ziens bij een van de activiteiten.

Willemien Betten

Zaterdag 25 mei Feestelijke lentemarkt!!!

Dit jaar een extra feestelijke editie van de jaarlijkse Lentemarkt! Onze vaste locatie Het Vinkhuys bestaat namelijk 50 jaar. Samen gaan we er in hun jublileumjaar een extra mooie Lentemarkt van maken. Met plantjes, muziek, workshops en een hapje&drankje. Dus kom met (of zonder) je stekjes naar onze Lentemarkt op het voorplein van ’t Vinkhuys. Gezellig een praatje maken over je favoriete planten. Welke doen het goed en welke niet?
De markt heeft bovendien een aantal standhouders, waaronder:
bloemschikdemonstratie / volkstuinieren / tweedehands tuingereedschap/ plantjes om te ruilen en plantjes om te kopen.

We hopen op een zonnige en gezellige dag!!

Aanvang:       11.00—14.30 uur
Locatie:          MFC ’t Vinkhuys, Diamantlaan 94, 9743 BJ  Groningen

Terugblik Stinzenplantenwandeling 6 april

Wat was het mooi weer tijdens onze stinzenplantenwandeling in het Noorderplantsoen. Samen met de twee gidsen van IVN Groningen-Haren hebben we genoten van de vele bloeiende planten. We zagen speenkruid, kraailook, gele anemoon, winterakoniet, look zonder look, daslook, witte en blauwe bosanemoon en nog veel meer.

Terugblik Groen en Gezondheid, een lezing door Martin Krol

'Groen kost niet veel, maar levert heel veel op'. Dat zijn de woorden van Martin Knol. Martin is tuinontwerper, groen docent, reisleider en schrijver voor het Dagblad van het Noorden. Maar hij is vooral een man met een missie.
Dat tuinieren goed voor ons is ervaren wij als tuinmensen regelmatig. Maar ook bij het werken, wonen en naar school gaan speelt groen een belangrijke rol. Voor veel mensen geldt dat ze een duwtje nodig hebben om naar buiten te gaan, zeker als je van anderen afhankelijk bent zoals in een verpleeghuis. Martin ontwerpt naast tuinen voor particulieren, ook tuinen voor verpleeghuizen, instellingen voor thuis- en daklozen, scholen voor buitengewoon onderwijs en werkgevers die het belangrijk vinden dat medewerkers naar buiten gaan. Zijn opdrachtgevers variëren van het Leger des Heils tot Miele, van Beatrixoord tot de Transvaalwijk in Amsterdam en nog veel meer.
Er is een groeiende aadacht voor de relatie groen en welzijn, wat ook blijkt uit het feit dat er steeds meer onderzoek naar de invloed van groen op het welbevinden wordt gedaan. Als voorbeeld noemde Martin het 'natuurtekort syndroom'.  Een verzamelnaam voor problemen die, met name bij kinderen, kunnen ontstaan door een gebrek aan contact met de natuur. Kortom het was een zeer interessante lezing.

Open Tuinen weekend Groningen e.o.

Zaterdg 8 en zondag 9 juni is het weer zo ver: het Open Tuinen weekend in Groningen en omstreken. Binnenkort geven we daarover meer informatie op onze website.

Dinsdag 2 juli avondbustocht!

Nog even en de jaarlijkse avondbustocht vindt weer plaats! Reserveer dus vast een plekje in de bus voor deze altijd weer verrassende en gezellige trip. We vertrekken om 18.15 van de parkeerplaats bij Kardinge. De kosten zijn € 20,- voor leden en € 25,- voor niet leden.

Opgeven onder vermelding van je naam, het aantal personen, e-mail en/of telefoonnummer kan bij Willemien Betten groeienbloeigroningen(at)gmail.com